Erről Yuri Obara Belfali, az OECD korai gyerekkori és iskolai oktatásért felelős osztályának vezetője és Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) illetékes államtitkára beszélt az MTI-nek csütörtökön a témában tartott budapesti konferencia helyszínén.
Yuri Obara Belfali azt mondta: az a tény, hogy Magyarország aktívan részt vesz az OECD Korai Gyerekkori Oktatási és Nevelési Hálózatának (ECEC) munkájában, és kész kicserélni tapasztalatait más országokkal, annak a jele, hogy kormánya fontosnak tartja ezt a területet. Az ilyen hozzáállás megkönnyíti a hálózatban részt vevő országoknak, hogy megismerjék a többiek nehézségeit is.
„Ha megvizsgáljuk a kisgyerekkori oktatás és nevelés helyzetét Magyarországon, akkor láthatjuk, hogy az utóbbi időben gyorsan nőtt a bölcsődébe járó három év alatti gyerekek aránya, de az óvodába járó három és öt év közöttieké is, hiszen ebben az életkorban már kötelező az óvodába járás Magyarországon. Ezenkívül — amint erről tájékoztatást kaptunk — a kormány külön erőfeszítéseket tesz arra, hogy a hátrányos helyzetű családok gyerekei minél nagyobb arányban vehessenek részt a korai gyerekkori oktatásban és nevelésben” — tette hozzá.
Az osztályvezető kiemelte, ezzel a kezdeményezéssel elérhető, hogy a gyerekeknek idejekorán jó minőségű oktatásban legyen részük, amely meghatározó lesz fejlődésükben, végső soron egész életükben. Magyarország elérte, hogy több gyerek jár bölcsődébe és óvodába, mint átlagosan az OECD országaiban, a kérdés most már a nevelés minőségén van, és azon, hogy milyen eszközökkel érik el a bölcsődés, óvodás gyerekek számának növelését. De ez sok más országnak is nehéz feladat — jegyezte meg.
„Magyarországi intézménylátogatásaim során jó volt látni, hogy a bölcsődéket, óvodákat úgy alakítják ki, hogy legyen megfelelő tér a gyerekek tevékenységeihez, alkalmas legyen a pedagógiai munkához, ne csak az oktatást, hanem a szociális és lelki nevelést is szolgálja, és így alkalmas legyen a komplex fejlesztésre és az általános iskolára való felkészítésre” — mondta Yuri Obara Belfali.
Novák Katalin, az Emmi család- és ifjúságügyért, valamint nemzetközi kapcsolatokért felelős államtitkára elmondta: ez az évente kétszer megrendezendő konferencia arra koncentrál, hogyan lehet a lehető legnagyobb segítséget megadni a legfiatalabb korú gyerekeknek.
„Miután Magyarország nagy hangsúlyt fektet a családok támogatására, meg kell találnunk, hogy milyen a jó munka- és felelősségmegosztás a család, a helyi közösségek, a társadalom és a kormányzat között a gyerekek nevelésében és oktatásában, és ha a család nem tudja ellátni maradéktalanul a feladatát, akkor a többi résztvevőnek be kell avatkoznia, és bizonyos szerepeket átvenni” — jelentette ki.
Hozzátette: azoknak a három év alatti gyerekeknek az esetében, akik nem járnak bölcsődébe, ennek a felelősségmegosztásnak még nincs nagy jelentősége, de megadják a szülőknek a választási lehetőséget, hogy vagy otthon marad a szülő a gyerekkel akár hároméves koráig, vagy megkapja a bölcsődei ellátást, és utóbbi esetben a feladatmegosztás jelentősége nő.
„2017 januárjától vezetjük be azt az új rendszert, amelyben négy bölcsődetípus lesz: a hagyományos, a mini, a munkahelyi és a családi bölcsőde, és a családok sokkal nagyobb arányban igénybe vehetik ezeket, mint eddig. Míg most csak a tízezernél nagyobb lélekszámú településeken kell biztosítani a bölcsődét, jövőre már olyan helységekben is automatikusan, ahol legalább negyven, három év alatti gyerek él, valamint ott, ahol legalább öt, három év alatti gyerek szülei kérik ezt” — mondta Novák Katalin.
A konferencián Czeizel Barbara miniszteri biztos ismertetni fogja a minisztérium egy új, 5,7 milliárd forintos fejlesztési kerettel rendelkező programját, a korai gyerekkori intervenciót, amely a korai felismerést és a személyre szabott, időben történő beavatkozást jelenti. Ennek az a lényege: az egészségügy, az oktatásügy és a szociális ágazat együttműködik azért, hogy azok a gyerekek, akik valamilyen fejlődési rendellenességgel születnek, a lehető legkorábban megkapják a szakszerű segítséget, és a képességeikhez viszonyítva a legjobb szintről kezdjék el az óvodát és az iskolát.
Az OECD-ECEC tagországai közötti tapasztalatcserével kapcsolatban Novák Katalin elmondta, hogy míg sok országban — mint képviselőik beszámolnak róla — a migránsgyerekekkel való foglalkozás jelent nagy kihívást, addig Magyarországon hasonló nagy feladat a roma gyerekek oktatása, nevelése, de lehet, hogy ezeknek a megoldása hasonló, és a tagországok sokat tudnak tanulni egymástól.
„Nagyon fontos nekünk, hogy az OECD szakemberei megerősítik ezeken a félévente megrendezett konferenciákon, hogy Magyarország olyan irányba tesz lépéseket a korai gyerekkori oktatásban és nevelésben, amelyet a szervezet tudományos kutatásai alapján kívánatosnak tart” — közölte az államtitkár.
(MTI)